بررسي فرايند تحديد نفوذ سازمان روحانيت شيعه در عصر رضاشاه پهلوي(1)
بررسي فرايند تحديد نفوذ سازمان روحانيت شيعه در عصر رضاشاه پهلوي(1)
بررسي فرايند تحديد نفوذ سازمان روحانيت شيعه در عصر رضاشاه پهلوي(1)
نويسندگان: دکترمحمود تقي زاده داوري/اميدبابايي
دانشيار دانشگاه قم / دانش آموخته کارشناسي ارشد شيعه شناسي
دانشيار دانشگاه قم / دانش آموخته کارشناسي ارشد شيعه شناسي
چکيده
کليدواژه ها: سازمان روحانيت شيعه، رضاشاه، نوسازي، سکولاريسم.
مقدمه
کودتاي 1299شمسي، از جمله مهم ترين رويدادهاي تاريخ سياسي ايران است که با زمينه سازي براي به قدرت رسيدن رضاخان، زمينه هاي استحکام دولت سکولار وي را فراهم کرد و آغازگر چالش هاي سازمان روحانيت شيعه با رضاشاه شد.
بانيان سکولاريسم در جهت حاکميت خود، از سويي به مبارزه با اسلام پرداختند و از سوي ديگر کوشيدند با احياي تاريخ پيش از اسلام و ترويج ظواهر فرهنگ غرب و شاه محوري، ايدئولوژي جديدي بنيان نهند که از شاخصه هاي اصلي آن مي توان به مبارزه با رهبران ديني و حذف آنان از تمام عرصه هاي اجتماع اشاره کرد؛ بدين ترتيب رضاشاه نيز براي اعمال اين ايدئولوژي، به انجام اصلاحاتي در ساخت سياسي - اجتماعي کشور اقدام کرد تا با محدود کردن روحانيت، نهادهاي مذهبي را نيز همچون ساير نهادهاي فرهنگي تحت سيطره ي خود درآورد و در هدفي والاتر، خاصيت اجتماعي مذهب را از بين ببرد و روحانيت را به انزوا بکشاند.
هرچند، بررسي رابطه ي متقابل روحانيت شيعه و رژيم رضاشاه، تحقيقات بسياري را به خود اختصاص داده است، اما بيشتر اين تحقيقات يا به صورت تاريخي صرف بوده و يا حالت خاطره نويسي داشته است و کمتر با رويکردي روشمند به آن پرداخته شده است؛ لذا هدف اصلي اين تحقيق، بررسي روشمند فرايند تحديد نفوذ سازمان روحانيت شيعه در عصر رضاشاه مي باشد که در نوع خود تازه و منحصر به فرد است و تاکنون کار مستقلي در اين باره انجام نشده است.
الف) تعريف مفاهيم
1. سازمان
معناي اصطلاحي: هربرت سايمون سازمان را گروهي از افراد مي داند که رفتار مي کنند (صبوري، 1379ش، ص10).
2. روحانيت
3. شيعه
معناي اصطلاحي: شيعه در اصطلاح به جمعيتي اطلاق مي شود که به امامت علي بن ابي طالب(عليه و السلام) پس از پيامبر اسلام(صلي الله عليه و آله) اعتقاد دارد و او و فرزندان وي (يازده امام) را شايسته ترين افراد براي رهبري سياسي، رهبري معنوي (تفسير قرآن و سنت پيامبر) و رهبري مذهبي (اخلاقي / عرفاني) جامعه ي اسلامي پس از پيامبر(صلي الله عليه و آله) مي دانند (تقي زاده داوري، 1386ش، ص10).
4. سازمان روحانيت شيعه
اما سازمان روحانيت شيعه در ابتداي شکل گيري، حاوي ويژگي ها و مؤلفه هايي که امروزه از مفهوم سازمان به ذهن متبادر مي شود، نبوده است. در آن دوره، عملکردهاي اجتماعي و فرهنگي آن، به صورت ساده و ابتدايي بوده و با گذشت زمان، بر پيچيدگي اش افزوده شده است و بدنه ي سازماني، کارکردها و عملکردهاي آن گسترش يافته است؛ بنابراين با توجه به کارکردهاي تشکيلات روحانيت، اين نظام در اوايل شکل گيري و اندکي بعد، نه به عنوان يک سازمان اجتماعي فعال، بلکه به عنوان شبه سازمان اجتماعي در نظر گرفته مي شود و تنها پس از عصر غيبت و حضور افرادي چون شيخ مفيد، سيد مرتضي و شيخ طوسي در عرصه هاي علمي و اجتماعي است که مؤلفه هاي يک سازمان بيشتر در آن ديده مي شود، که البته در عصر حاضر، شاهد پيچيدگي و گستردگي بيشتري در تشکيلات روحانيت با کارکردهاي متنوع آن هستيم، بدين سان، هرگاه در اين نوشتار ازروحانيت به عنوان يک سازمان اجتماعي ياد مي شود، منظور شبه سازمان اجتماعي است.
5. تحديد سازمان روحانيت شيعه
با استقرار و تثبيت سلطنت پهلوي، دوره ي اجراي سياست هاي نوين استعمار انگليس نيز فرا رسيد و سياست مذهب زدايي و حاکميت سکولاريسم از طريق اشاعه ي فرهنگ غرب در دستور کار هيئت حاکمه قرار گرفت (اميني، 1382ش، ص119)؛ بدين ترتيب آنچه در دوران رضا شاه اهميت فراواني پيدا کرد، تشبه به غرب در همه ي شئون زندگي و رفع عقده ي حقارت ملي در مقابل بيگانگان بود؛ لذا هر عاملي که در مقابل اين هدف مقاومت مي کرد، لزوماً بايد حذف مي شد؛ حال اگر اين عامل مقاوم، «سنت» بود، بايد برچيده مي شد و يا اگر افرادي - با هر لباسي - با اين هدف ناسازگاري داشتند، بايد تحت فشار قرار مي گرفتند (آشنا، 1384، ش، ص106). طبيعي است در اين راستا سازمان روحانيت شيعه مورد حمله ي جدي واقع مي گردد؛ چنانچه رضاشاه مواضع ذيل را در برخورد با روحانيت اتخاذ مي کند (بصيرت منش، 1378ش، ص167).
- تحديد آنها از طريق اجراي قانون لباس متحدالشکل و امتحان گرفتن به منظور اخذ جواز عمامه؛
- سلب نفوذ اجتماعي آنان از طريق تغيير و تحولات در امور قضايي و کوتاه کردن دست آنان از اوقاف؛
- سرکوبي اعتراض ها و انتقادها و تبعيد و قتل تعدادي از آنها؛
- تحت پوشش قرار دادن و متمرکز ساختن بخشي از روحانيت، طي يک برنامه ي بلند مدت در دانشکده ي معقول و منقول؛
- همسان سازي و تربيت روحانيان درباري و دولتي به وسيله ي برنامه ي کوتاه مدت مؤسسه ي وعظ و خطابه؛
- تحقير آنان از طريق تبليغات مخرب به اتهام ارتجاع، و قطع ارتباط عاطفي آنان با مردم.
به اين ترتيب روحانيان از اموري چون مناصب قضايي، تعليم و تربيت، امور فرهنگي و مذهبي (نظير منبر و روضه خواني)، البته نه به طور کامل، بلکه تا حد بسيار زيادي کنار گذاشته شدند. قدرت اقتصادي آنان نيز با کنترل اوقاف از بين رفت و بالاتر از تمامي اينها، با اجراي قانون لباس متحدالشکل، بسياري از آنها مجبور به ترک لباس روحانيت شدند؛ بنابراين منظور از تحديد سازمان روحانيت شيعه در اين مقاله، فروکاهش، تقليل و سرکوب نفوذ سازمان روحانيت شيعه در عرصه ي سياست، اقتصاد، فرهنگ و اجتماع است.
6. نوسازي
امروزه شاهد تعاريف مختلفي از نوسازي هستيم، علت اين تنوع تعاريف را بايد در واقعيتي چون پيچيدگي و چند بعدي بودن (اقتصادي، اجتماعي، سياسي، فرهنگي و رواني) موضوع جستجو کرد (همان، ص89). مايرون وينر، نوسازي را اصطلاحي فرار مي داند که در قرون نوزدهم و اوايل قرن بيستم، معمولاً به معناي رشد (Growth)، به عقل روي کردن (Rationality)، رهايي از قيد مذهب (Secularism) و غربگرايي (westernization) به کار برده مي شده است، و فرايندي بوده که به آدميان کمک کرده تا از قيد و بند رژيم هاي جابر و نيز از خرافه پرستي آزاد گردند (وينر، [بي تا]، ص6). بر اين اساس، نوسازي مبتني بر تحولاتي است که ابتدا در جوامع غربي از رنسانس تا به امروز بروز يافته است و دامنه آن به اشکال مختلفي به ديگر جوامع کشيده شده است.
7. اصلاح
هانتينگتون دگرگوني هايي که دامنه شان محدود بوده، از نظر سرعت، رهبري، خط مشي و نهادهاي سياسي، خصلتي ميانه رو داشته باشند را در مقوله ي اصلاحات قرار مي دهد و اصلاحات را به معناي دگرگوني در جهت تأمين برابري اجتماعي، اقتصادي و سياسي بيشتر در جامعه تعريف مي کند (هانتينگتون، 1370ش، ص497).
8. سکولاريسم
با اين همه، طرح بحثي درباره ي فرايند تحديد سازمان روحانيت شيعه در عصر رضاشاه پهلوي، بدون آشنايي با چارچوب نظري مکتب نوسازي ممکن نيست؛ بنابراين لازم است براي تبيين مسئله، مقدمه اي چند صفحه اي به اين بحث نسبتاً مستقل نظري، اختصاص دهيم.
منبع :فصلنامه علمي-پژوهشي شيعه شناسي شماره 31
مقالات مرتبط
تازه های مقالات
ارسال نظر
در ارسال نظر شما خطایی رخ داده است
کاربر گرامی، ضمن تشکر از شما نظر شما با موفقیت ثبت گردید. و پس از تائید در فهرست نظرات نمایش داده می شود
نام :
ایمیل :
نظرات کاربران
{{Fullname}} {{Creationdate}}
{{Body}}